keskiviikko 7. toukokuuta 2014

Kapuloita rattaissa

Heippa!

Taas on mennyt tovi edellisestä kirjoituksesta. Iltaisin oon ollut niin väsynyt että en oo jaksanut avata läppäriä, vaikka asiaa olis ollutkin. No, pakko nyt aloittaa tästä päivästä, koska tää on ollut aamusta alkaen HUONO päivä. Syystä että aamulla herätessäni, tarkemmin ylös noustessani mun oikean jalan nilkka ei pitänytkään alla. Viiltävä kipu tuntui nilkan sisäsyrjällä akillesjänteen ja kehräsluun välissä. Se on ihan kosketusarka ja en pystynyt taittaa nilkkaa ollenkaan. Ainut tapa liikkua oli kääntää jalkaterää ulospäin "ankkatyyliin". Ja HCR KOLMEN yön päästä!!! Mitä miä teen??? Ihan ekana piti avautua tietty facebookissa ja sinne satelikin paljon tsemppiä ja vinkkejä <3 Otin Buranaa, hölväsin kylmägeeliä ja Voltaren kipugeeliä ja sitten sidoin vielä kylmäpakkauksen siihen. JA sit miä laitoin sähköpostia juoksukoulun vetäjälle Teemu Valtoselle. Teemu vastaskin pikaisesti että soita. Ja sit miä soitin. Pari tuntia siitä, kurvasin apteekin kautta hakemaan Kinesio-teippiä ja siitä Huumalle. JA sitten sitä jalkaa hierottiin. Ilmeisesti penikoissa on jotain lihaskalvojumiongelmaa. Miä huusin ja karjuin ja kiroilin. Se sattu niin saakelin paljon että meinasin pillahtaa itkuun. Ja sit tsädäm, jalka piti alla ja pystyin kävelemään! Sit Teemu teippaili jalat näin:


Sit oon foamrollannu mun pohkeita ja antanut nilkalle kylmä-kuuma-hoitoa. Se on vielä arka ja varon sitä mutta aamun viiltävä kipu on poissa. Aion ottaa levon kannalta nyt nää vika päivät, koska oli tilanne mikä tahansa, lauantaina auton keula suunnataan kohti pääkaupunkia ja lähden ainakin yrittämään! Suuren suuret kiitokset siis Teemulle!!

Eilen meillä oli viimeinen juoksukoulu ja siirryttiin suoraan Karhulan keskuskentälle. Teemana oheisharjoittelun vaikutus ja juoksuharjoitus. Oheisharjoitteluun kuului venyttelyä, paikkojen availua ja lihasten aktivointia. Oon itekin huomannut että ennen lenkkiä kun aktivoi keskivartalon lihaksia, juoksuasento pysyy paremmin ryhdikkäänä! Me ollaan juoksukoulussa harjoiteltu uutta juoksutyyliä, josta jo vähän kerroinkin. Ja saamani palautteen mukaan oon jo päässyt muutaman askeleen lähemmäksi sitä. Lauantaisen puolimaran aion kuitenkin "lompsottaa" vanhaan tyyliin, mutta jatkossa aion testailla tätä uutta "metodia"! Aion myös sisällyttää lenkkeilyyn alkuverryttelyä ja venyttelyä (siis ennen ja jälkeen lenkin) ja hankintalistalla on seuraavana sykemittari ja kompressiosukat/säärystimet. (Ja uudet juoksutrikoot, vanhat puttoo jalasta..)

Juoksukoululaisia!
Oli kyllä hauskaa ja ei naurua puuttunut tästä koulusta! :) Nyt vaan pikku hiljaa kaikkea opittua käytäntöön.

Eilen aamulla Fustrattiin Miran kanssa ja pääsin ottaa alkulämmöt juoksumatolle. Eilinen tunti sujui jotenkin aika hyvin , näyttää menevän aaltoliikkeellä mun tuntimenestys, ainakin omasta mielestä! Olin aamulla unohtanut ottaa allergialääkkeen ja se vähän kostautui viimeistään tokalla kerralla juoksumatolla kun olisin ottanut spurtteja. Keuhkot teki tenän ja piti sitten jolkotella rauhallisemmin. Muuten on allergia ja astma pysynyt lääkkeillä hyvänä -kuhan ne muistaa ottaa ajallaan..
Mulla taitaa olla sellane viha-rakkaus-suhde tohon Fustraan. Se on niin haastavaa, että joskus tuntuu että en edisty siinä yhtään ja tappelen aina samojen juttujen kanssa. Sit kuitenkin Mira antaa palautetta että liikeet tule tehtyä jo paljon paremmin, asentoa ei tarvii korjailla NIIN paljon. Mut kyllä on tän tytön keskivartalo saanut kyytiä! Kesään on vielä tovi, katotaan saadaanko tää kroppa bikinikuntoon? :)

Viime viikolla juhlittiin vappua ja myönnän herkutelleeni kaksin käsin ja monena päivänä. Viime viikon sporttailu oli vähän nihkeänlaista, 1 lenkki, juoksukoulu kerran ja kerran kävin salillakin rimpuilemassa!Vappupäivän aamuna! :) ja sunnuntaina ratsatustunti. No joo, olihan siinäkin jo..Ainiin ja ryhmätreenit! Miten miä nyt aattelin ihan et en liikkunu juuri ollenkaan?
Ainiin! Viime viikolla mulla olikin semmonen juttu, kun samalle päivälle olis sattunut Fustra, ryhmätreenit ja juoksukoulu. Aamun Fustra peruuntuikin yllättäin ja Pauliina nappaskin minut lennosta Hypoxiin! Ah, taivaallista! Sunnuntain ratsastustunti (sillä vauhdikkaalla Suomenhevosella) ja 16km lenkki oli tehneet tehtävänsä, ja pääsinkin palauttelemaan kuplapukuun <3 
Iltapäivällä ryhmätreenit meille veti Lilli ja vuorossa oli BodyStep tunti. Todella tehokasta! Hienosti Veikkokin pysyi mukana! :) Tunnin jälkeen, mulla oli TUNTI aikaa hengailla ennen juoksukoulun alkua ja Carita lupas jäädä kaffittelemaan mun seuraks, niin ehditään vaihtaa kuulumisia. No siihen jäi Anu ja Veikkokin. Oli kivaa rupatella porukalla pitkästä aikaa! Mulla oli eväkset mukana, jotta jaksan sitspurttailla keskuskentällä:

Rahkamuija.

Vappua vietettiin ihan kotosalla, leipasin herrrkullisen kääretortun, kun sain muutaman Mian-päivä vieraan kahville. Iltapäivällä grillailtiin naapureiden kanssa. Mulla on muuten ihan mahtavat naapurit <3
Vappupäivän aamuna vetäsin Huumalla pitkästä aikaa salitreenin. Kyllä ne "taidot" on vielä tallella vaikka sitä omaa ohjelmaa ei oo nyt Fustran alettua tullut tehtyä.
Sieltä kodin kautta kurvattiin Korsoon nuuhkimaan tällaista ihanuutta:

<3 pieni poikanen <3


Sunnuntaina pääsin taas ratsaille ja tällä kertaa sain ratsukseni herkän, vauhdikkaan ja taitavan vanhan ravurin Lissun. Mulla on yks aikasempi kokemus Lissusta ja se ei ollut kovin ruusuinen. Polleparka meni aivan sekaisin silloin ja se vaan juosta jolkotti pää viidentenä jalkana. No, ajattelin et nyt katotaa onks tää täti oppinut mitään viimeiden muutaman kuukauden aikana. No, ekat 30min voin sanoa että tuntemus oli " EI täti EI ole oppinut MITÄÄN". Taas meni polle hermoheikkona ympäri ja tonne ja tänne ja hämmennettiin siellä sellasta sekametelisoppaa. Kunnes Tiina sai väännettyä rautalangasta mulle, kuinka hellästi ja herkillä avuilla Lissua pitää ohjata. Nyt kun kontrastit on ollu valtavia Jolle "enmenemihinkään" vs. Humu "pikajunameksikonhalkikiitää" vs Lissu "höyhenenkevyetavuttaimenensekaisin", on mun ratsastajataitoja koeteltu ja hiottu äärilaidasta toiseen. Mikä on kyllä hieno homma! On toki kiva mennä useamman kerran yhdellä ja samalla, jotta sais joskus ratsastettua vähän enemmän onnistuneesti, mutta sit tää erilaisten heposten kokeilu kyllä opettaa myös ja paljon! Oli sellanen pompotus tällä kertaa muutamaan otteeseen että kottin päästyäni epäilin jo murtaneeni jotain tuolla alhalla. Au. Kaikenlaista.



No jotta ei sunnuntaille jo tarpeeksi ollut äksöniä, lähdettiin me vielä illansuussa Rikun kanssa heittää pieni lenkki, matka oli 7,33km ja aika 44.52. Oli muuten nihkein lenkki aikoihin. Jalat painoi koko matkan, mut loppuun asti jolkoteltiin. Joskus ei vaan rullaa.

Että semmonen viikko täällä <3 Sori jos tuli ihan sekavaa sepostusta. Sen siitä saa kun on kirjoittamatta liian kauan!
Tää viikko menee tästä eteenpäin lepovaihteella ja haudon ton koipeni kuntoon! Päätin olla ottamatta mitään energiageelejä puolikkaalle mukaan, ja pärjätä vedellä ja urheilujuomalla. Saa nähdä onko hyvä päätös. Aika paljon oon lueskellut juoksufoorumeita ja tää sakki on jakaantunut aikalailla kahtia. Tavoitteksi asetan itselleni juosta koko matkan maaliin asti. Aikatavoitetta en aseta. Kuhan toi nilkanretale nyt vaan tulis kuntoon....Pidetään peukkuja!
Nyt, hyvää yötä <3 







3 kommenttia:

  1. O-ou! Toivottavasti nilkka kestää ja muutenkin tässä vaiheessa lepoa, työ on tehty ja nyt vaan luotat itseesi :). Mulla ei oo kans geelejä, mutta mulla on glukoosipastilleja ja ne on sopinu mulle, ei oo niin ällöjä ku geelit ja helppo vaan napata suuhun aina muutaman kilsan välein. Ne ei oo mulla ainakaan vaikuttanut vatsaankaan, mutta en tietty lähtis testaamatta niitä puolikkaalla syömään. Mut mä en taas ota urheilujuomaa koska ne ei oikeen sovi mun vatsalle :/. Tai siis en jaksanu sataa alkaa testaamaan, mutta viimeks tuntu, että kävi vatsaan. Joten siis vettä ja pastilleja mulla eväänä ;).

    VastaaPoista
  2. Tsemppiä lepopäiviin! Toivottavasti jalka parantuu, että pääset juoksee haaveesi <3

    VastaaPoista
  3. Tsemppiä koitokseen! Toivottavasti nilkka kestää! /Anu

    VastaaPoista