torstai 13. helmikuuta 2014

Painavaa asiaa



Mulle iski nyt yhtäkkinen kirjoitusripuli, koska mun päässä on nyt pyörineet painonhallinta, painonpudotus, kuntoilu, ruumiinkuva, itsetunto, terveys, ruokailu jne.

Olen sitä mieltä että nykymaailma on aivan liian ulkonäkökeskeinen. Uusi trendi fit is new skinny on saanut uskomattoman määrän ihmisiä salille treenaamaan, korjaamaan ruokavaliotaan, ylipäätään miettimään elämäntapojaan. Mikä on tietysti hyvä asia. Mutta asioilla on myös aina kääntöpuoli. En varmaankaan koskaan ole törmännyt ihmiseen joka olisi 100%:sen tyytyväinen kroppaansa. Ymmärrän nyt oikein hyvin, miksi joillakin ihmisillä tämä kaikki " lähtee lapasesta". Tarkoitan sillä sitä, että kun kuntoilusta tulee se ykkösprioriteetti elämässä. Eli menee ohi perheen, työn, ystävien, jopa terveyden.
Nälkä kasvaa syödessä, enkä tässä tapauksessa tarkoita ruokaa.
No, kuka minä olen sanomaan, mikä on liikaa? No en kukaan. Mutta olen huomannut että joudun käymään itseni kanssa "keskusteluja", palauttamaan itseäni takaisin maanpinnalle, muistuttamaan mitkä asiat ovat tärkeitä. Ihan jo tämän haasteen tavoitteitakin ajatellen. Mun tavoitteena ei ole laihtuminen mutta silti huomaan ravaavani vaa'alla. Tiedän ettei pudotetut kilot kerro mitään, mutta miksi sitten kyttään niitä? Ehkä se on joku sisäänrakennettu juttu? Nyt olen päättänyt jättää sen kapistuksen rauhaan ja noudattaa vain annettuja ohjeita, koska niillä on saatu jo nyt valtavasti aikaan, ja niin tulee tapahtumaan jatkossakin!

Mulle mun oma ulkonäkö on toki merkittävä asia, mutta ei ole koskaan määritellyt mun onnellisuutta. Se on ikäänkuin bonus jos näyttää hyvältä ja tuntee olonsa hyväksi, mutta ei ole pääasia. Tiedän paljon ihmisiä, jotka mun silmissä ovat upeita, niin ulkoisesti kuin sisäisesti, mutta ovat mielestään "liian lihavia" tai "liikaa sitä täällä, ja tätä tuolla". Ymmärrän treenauksen pointin, kohti upeaa kroppaa ja hyvää oloa. Mutta mitä jos mikään ei riitä? Et ole koskaan valmis eikä kroppa ole koskaan tarpeeksi hyvä? Tunnet aina huonoa omaatuntoa jos olet mielestäsi treenannut liian vähän tai syönyt liikaa. En ole koskaan ymmärtänyt myöskään sitä että pitää ikäänkuin ansaita oikeus syödä jotain "hyvää". Tässä pitää pitää pää kylmänä. Mun ajatukset ovat jo muutaman kerran harhailleet tuntemuksiin joita en halua koskaan tuntea: syyllisyys minimalistisesta herkuttelusta ja huono omatunto lepopäivästä. Siihen kelkkaan en todellakaan aio hypätä. Keskityn nauttimaan treenaamisesta, hypoxista, hyvästä terveellisestä ruuasta ja sallin itselleni myös hallittua herkuttelua. Kroppani muokkautuu haluamaani suuntaan ja teen sen eteen hitokseen töitä. Mutta se ei ole mun onnellisuuteni edellytys. Onnea on perhe, ystävät, terveys. Bonuksena tulee upee kroppa ;)




Tällainen kuntoiluprojekti vaatii pääkopalta aika paljon. Mielessä täytyy pitää että maltti on valttia, hiljaa hyvä tulee JA kohtuus kaikessa. Olen saanut loistavat ohjeet säännölliseen ruokailuun ja pidän siitä että syön elääkseni, enkä elä syödäkseni. Järkevä ateriarytmi pitää nälän loitolla, tosin mun pitää vielä paremmin ennakoida kuinka kauan ruuan valmistukseen kuluu aikaa että EHDIN syödä ennen treenejä :D (Ettei tarvis vetää hätävara-pakastevihanneksia pikana..) Mun ruokavaliossa on riittävästi kaloreita, jotta jaksan treenata kovaa. Tiedän että moni syö aivan liian vähän, pitää olla varovainen mitä/kenen ruokavaliota noudattaa. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi sinulle! Helppo ja järkevä ohje on: Syö lautasmallin mukaan. Silloin ei kovin väärin voi mennä!
Myös mun treeniohjelma on just mulle suunniteltu vahvistamaan mun kroppaa tulevaa puolimaratonia varten sekä tietty kiinteyttämään mun keskivartaloa. Ville tietää mun lähtökohdat ja on muokannut ohjelmaa mun kehityksen mukaan. Se että joku treenaisi just mun ohjelmalla olis vähän kun joku käyttäisi mun reseptilääkkeitä. Noin karkeesti sanottuna .Liioiteltuna. Eli olkaa myös varovaisia kun teette treenejä joita ei ole vartavasten teille suunniteltu.

Tämmönen plöräys oli aivoista tyhjennettävä :)
Nyt vähän pöperöä napaan ja sit salille..see you later!






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti